woensdag 7 januari 2015

Gspot

Op zoek naar een boeiend artikel over politiek, die ik wellicht zou kunnen gebruiken voor het afschrijven van mijn profielwerkstuk open ik de nu.nl app op mijn iphone. Terwijl het scherm laadt bedenk ik wat ik eventueel zou kunnen gebruiken. Door de home pagina heen scrollend vallen mijn ogen op een opvallende titel. 'Fifty shades-acteur vindt vliegtuig spotten vreemder dan SM.' Ik open het artikel en laat mijn ogen over de tekst glijden. In de tekst wordt verteld dat de acteur Jamie Dornan SM dood normaal vindt, terwijl hij vliegtuig spotten maar een vreemde hobby vindt.

'Dornan is liberaal, dus vindt hij SM abslotuut niet vreemd.' Hiermee stelt nu.nl dat alle liberalen SM normaal vinden. Ik wil me nergens mee bemoeien, maar met betrekking tot het begrip liberaal heb ik als kenmerk nooit SM geleerd. Wel is het natuurlijk mooi als we kijken naar onze liberale politici en daar onze fantasie eens op los laten. Mark Rutte in een leren pakje of Halbe Zijlstra met een zweepje in de hand. Enfin, ik denk dat nu.nl zich toch maar eens moet verdiepen in de standpunten en tradities van liberalen.

De vergelijking met het vliegtuigspotten is wat mij toch iets vreemder lijkt. Die beste jong Jamie Dornan vindt vliegtuigspotten vreemder dan SM. Die twee dingen lijken me nou absoluut niet vergelijkbaar. Of je op een vliegveld staat te wachten op een vliegtuig dat kan komen of je in de slaapkamer nou iemand slaat totdat hij of zij komt. Ja geen idee, ik vind het allebei nogal een raar idee. Maar ieder mens heeft zo van die dingen,die anderen niet zullen begrijpen.


Wat me het meest verontrust aan dit bericht is dat wij Nederlanders dit soort onzin blijkbaar beschouwen als nieuws en dat een informatieve site als nu.nl dit soort artikelen moet publiceren voor meer publiek. Het enige wat we hier uit wijs worden is dat de fifty shades-acteur zijn werk mee naar huis neemt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten